Standardization · SIS/TK 503

Kundkontaktcenter

En ny global standard för kundkontaktcenter publicerades 2017. Den internationella standarden SS-EN ISO 18295 är fastställd som svensk standard, och är även översatt till svenska.  Syftet med  standarden är att kvalitetssäkra mötet mellan kund och kundkontaktcenter, genom att ställa krav på både uppdragsgivare och kundkontaktcenter. Standarden berör alla som på något sätt bedriver kundkommunikation på distans i form av kundservice, telemarketing, support eller informationstjänster.

Arbetet med standarden

SIS/TK 503 har varit en drivande part i arbetet med den nya standarden och har under arbetets gång bidragit med viktig input utifrån både kundkontaktcenter-, uppdragsgivar- och kundperspektiv.
Bara för att standarden är publicerad betyder det inte att gruppens arbete upphör. Förutom att marknadsföra själva standarden jobbar vi även aktivt med att möjliggöra för certifiering mot standarden för både kundkontaktcenter och uppdragsgivare. 

Det är alltså inte för sent för dig som vill engagera dig i arbetet med att skapa ökad kvalitet i mötet mellan kundkontaktcenter och kund.

More information about the committèes work:

News
Published 6 standards
Participants 2 companies and organizations
Föreningen Kontakta Sverige, Stockholm
Responda Group AB, Kista
International participation 1 international committees
ISO/TC 351, Contact centers
Financing
Arbetet styrs och finansieras av de organisationer som deltar i kommittén. Projektavgiften beror på arbetsform och omfattning, samt antal deltagare.

Subjects

Services (03.080) Services for consumers (03.080.30)


SIS-Dokument Länk för TK-deltagare
SIS Utbildning Anmäl dig här

Contact

If you have questions or want to know more about the SIS standardization activities? Please contact us.

Mia Lindberg
Project manager
mia.lindberg@sis.se

Christine Allansson
Project coordinator
christine.allansson@sis.se

Tina Wahlroth
Chairman
Föreningen Kontakta Sverige